Dag 5: Vik – Höfn

Na terug een lekker ontbijt en een babbeltje met onze medegasten uit Hong Kong, zijn we rond 9u00 vertrokken. We moesten even terugdenken aan de Chinese ‘manieren’ (boeren laten en smakken aan tafel waren er à volonté ;), maar voor de rest waren het lieve mensen hoor ;)).

En ja, ook nu was het nog steeds aan het regenen…maar naarmate we verder en verder van Vik wegreden, werd het ook droger :)! Ons plan vandaag was om naar Laki te rijden (verschillende vulkaankraters). Maar doordat het de laatste dagen zo veel geregend heeft en het ook een lange ‘dirtroad’ (45km) ernaartoe was waarbij je 2 rivieren moest oversteken met de auto, begonnen we toch wat te twijfelen… Op dezelfde weg, na 20km, was er ook nog een mooie waterval volgens de kaart. Dus we besloten tot daar te rijden en dan te beslissen of we verder gingen of niet…

Deze F-road lag er toch een stuk slechter bij dan de weg naar Landmannalaugar…veel meer putten en plassen. We moesten ook al op dit stuk 2 rivieren over…eventjes spannend toch wel… maar aan de overkant van de rivier stond er ook al een 4×4’tje gelijk de onze, dus we riskeerden het ons toch, al waren de billen toch eventjes dicht geknepen ze ;)! De waterval ‘Fagrifoss’ was terug heel mooi (’t is hier echt het watervallenparadijs ;))! We besloten daar toch om niet door te rijden naar Laki want we hadden geen zin om ineens voor een rivier te stranden als je al 40km verder bent… We reden dan liever door naar Skaftafell National Park.

Op de terugweg naar de grote baan (ringroad), passeerden we nog even langs dezelfde kloof van gisteren, de Fjardrargljufur. Nu stonden we bovenaan i.p.v. gisteren onderaan aan het brugje en het uitzicht was véééél mooier!

We hadden alweer zin in een opwarmertje, dus we reden verder naar Kirkjubaejarklaustur waar we in hetzelfde cafeetje van gisteren (veel keuze voor eetplekjes zijn er hier ook niet hoor, ’t is allemaal in het mini) een lekker bord soep van de dag (goulashsoep) hebben gegeten met een dik stuk brood…mmm!

Na ons eten kregen we wel een dipje… volle maag en toch wel wat moe… We wilden nog even stoppen in Skaftafell National Park om een wandeling te maken naar een watervalletje. Maar we hadden helemaal geen zin om 2-3 uur te wandelen om (nog ;)) een waterval te bekijken…. Beetje overleggen wat we gingen doen…en we zagen dat het 5km heen en terug naar de waterval was… 5km en 2-3uur wandelen?! Konden we ons toch moeilijk voorstellen, dus we zijn toch vertrokken ;)! En ’t was ook wel veel minder lang… op 50min waren we heen en terug… en het dipje was daarbij ook volledig over 🙂 ook omdat het zonnetje er ondertussen doorkwam en we in T-shirt konden wandelen :)!

We moesten nog in Höfn zien te geraken vandaag, dus we vertrokken voor nog een ritje van een kleine 1u30. Vlug nog even gestopt bij de Svinafellsjökull gletsjer. In de verte op het ijs zag je kleine mensjes die aan het hiken waren… als je goed keek, zag je zelfs een koord in de lucht boven het ijs waar iemand op aan het wandelen was… amai, niet voor ons ze ;)! Een Amerikaanse naast mij vroeg doodserieus: heu, what’s the point of doing that? Haha, ja…dat vroegen we ons ook af ;)….brrr!

Morgen gaan we ook glacier hiken…benieuwd wat dat gaat geven….:)!

De dag hebben we afgesloten in Kaffi Hornid met een pizza met kreeftenvlees en een rendierburger, lekker! ’t Was wel nogal een gedoe om een restaurantje te vinden waar er plaats was. Het is de finale van het WK voetbal en toen we toekwamen en achter een tafel vroegen, zei de serveerster dat het volledig volzet was…ahja, iedereen die gegeten had bleef maar naar de televisie kijken, ook zonder iets te consumeren…grrr! We hebben toch maar eventjes gewacht want een andere optie was er niet (in een restaurant hier iets verder was er een uur wachttijd!!) en toen kwam er een tafel van 4 vrij… Er waren nog Fransen voor ons en die boden aan om een tafel te delen (het zijn toch grote tafels). Voor ons geen probleem want we hadden eigenlijk gewoon honger!!

Ons slaapplekje vandaag is maar povertjes vind ik…zeker in vergelijking met dat van gisteren…We hebben wel een bed en zitten droog, maar ik vind de badkamer (die we moeten delen) toch iets weg hebben van kamperen hoor… Maarja, luxehotels heb je hier in Ijsland (bijna) niet en als je ze hebt, is het niet betaalbaar! We betalen nu al 95 euro/nacht in een guesthouse dat minder goed is als een motel in Amerika…;)! Maar ja, het is hier Ijsland he…als je rondrijdt in de dorpjes/stadjes, heb je het gevoel dat de tijd een beetje is blijven stilstaan…

Nu nog een douchke op de slippers 😉 en bedje in!

Tot morgen!

PS: De fotootjes van gisteren zijn ook gepost!