Dag 6: Höfn

Deze morgen hebben we wat langer geslapen, tot rond 8u30. We hadden hier in het guesthouse de keuze om al dan niet ontbijt te nemen. Op voorhand hadden we tegen de gastvrouw gezegd dat we deze ochtend gingen ontbijten en morgen niet. Maar omdat we ons heel moeilijk kunnen voorstellen dat het hier het geld waard is om te ontbijten, hebben we gisteren gezegd dat we toch geen ontbijt nodig hadden omdat we vroeg moesten vertrekken (niet dus ;))!

We zijn dan doorgereden naar de lokale supermarkt om een koffiekoek en cocoapuffs (ons favo-cornflakes vanuit Amerika :)) met mjolk (melk dus ;))!

Na onze picknick (buiten!), zijn we terug naar Skaftafell National Park gereden omdat we om 13u een gletsjerhike hadden geboekt!

Onderweg zijn we nog eens gestopt in Jokulsarlon en Fjallsarlon (gletsermeren), maar we hadden niet zo veel tijd en er was ook veel volk, dus we zouden daar ’s avonds op de terugweg nog wel eens stoppen…

We hadden een hike geboekt bij Glacier Guides (één van de twee maatschappijen). We kregen van die ijzeren pinnen die je moest vastmaken onderaan je schoen (crampons), een helm, zo’n groot uitgevallen hamer zoals de 7 dwergen uit Sneeuwwitje 😉 en een veiligheidsriem… We hebben gekozen voor de lange tour (van 5uur). Eerst met de bus een kwartiertje rijden tot aan de gletsjer Virkisjökull. Onderweg dacht ik toch wel even van: pfffft, waar ben ik nu weer aan begonnen ;). ‘k Had wel wat schrik dat het wat gevaarlijk ging zijn…Tim was wel in z’n nopjes ze (ijs en bergen en zijn dag is goed ;))!

Eens uit de bus, splitste de groep zich op (wij waren met 7: meisje uit Hong Kong, koppel uit Frankrijk en een koppel uit het Baskenland) en was het nog 30 minuutjes wandelen tot aan de voet van de gletsjer waar we onze uitrusting mochten aandoen ;)!

Het deed wel even raar om op ijs te lopen, omdat je volledig moet vertrouwen op je schoenen (anders glijd je gewoon naar beneden)…. Maar na 10min ben je dat ook weer gewoon! Beetje uitleg over hoe je best naar boven en naar beneden stapt en dan ging het voor ongeveer 1u45 bergop ;)! Super mooie uitzichten en heel raar om gewoon op ijs te lopen…’t was wel zalig daar boven met het stromende water dat je hoort en ziet in veel cravassen en moulins (gaten tot op de gletsjerbodem)….voor de rest hoor je alleen je schoenen in het ijs of in de verte gedonder van het vallende ijs… En als je dorst hebt, kan je gewoon drinken uit de stroompjes onderweg! ’t Was een heel leuke ervaring en we zijn blij dat we de lange tour gedaan hebben omdat we véél verder gingen! De gids was ook een fijne gast, hij kwam uit Manchester maar hij zocht al snel andere oorden op en hij heeft enkele jaren in Australië en Nieuw-Zeeland gewoond waar hij ook gids was tijdens gletsjertochten. Nu was hij hier tot eind september en nadien wist hij nog niet waar naartoe: misschien terug naar Australië of Nieuw-Zeeland….zolang het maar ver van Manchester was…! Ja, er zijn slechtere jobs he ;)!!

Na een picknick zijn we nog naar een ijsgrot gewandeld en dan was het terug naar beneden…en op de terugweg brak ineens één van mijn schoenen in 2!! Al een geluk dat de gids nog een extra verbindingsstuk meehad en dat het niet gebeurde op een steil stuk of ik zat op een mega glijbaan naar beneden ;)!

Rond 18u waren we terug in het visitor center en na een drankstop zijn we teruggekeerd en nog een paar keer gestopt (o.a. aan de gletsermeren van deze ochtend). Deze avond hebben we ook gepicknickt op het strand met zicht op de ijsbergen (alleja, vanuit de auto ;)) en nu is het nog een halfuurtje rijden naar ons guesthouse in de gietende regen!! (Tim rijdt, terwijl ik het verslagje al aan het typen ben!)

We hebben énorm veel geluk gehad met het weer vandaag! Deze ochtend een halfuurtje regen gehad (toen we in de auto zaten) en nadien is het uitgeklaard en was het afwisselend zon/wolken tot nu…;)! Morgen en overmorgen zou de zon heel vaak moeten schijnen…fingers crossed :)!

Elisa en Tim

IMG_4554 IMG_4546 IMG_4587 IMG_0669 IMG_4591 IMG_4597 IMG_4594 IMG_4598 IMG_0725 IMG_0707 IMG_0677 IMG_0671 IMG_4647 IMG_4626 IMG_4677 IMG_4669

One thought on “Dag 6: Höfn

1. Wat een avontuurlijke dag, gelukkig zonder gebroken benen!
    Het eeuwige ijs, de stilte met enkel het water dat je hoort lopen en het prachtige uitzicht meer moet het niet zijn…. Terug foto’s om van te genieten.
    We duimen voor de zon morgen,overmorgen en de dagen nadien.